Over Hotel Modern

Dit Seizoen

Medewerkers

Artikelen

Recensies

Prijzenkast

Educatie

Reacties van bezoekers

Over Hotel Modern

Hotel Modern versmelt muziek, performance, poppenspel en film in beeldende voorstellingen. Maquettes spelen een belangrijke rol: in het theater worden complete miniatuurwerelden gebouwd, bevolkt door duizenden personages. Zo kan het publiek letterlijk vanuit een macroperspectief naar de wereld kijken.

De verschrikking van oorlog is een vaak terugkerend thema. In de internationale theaterhit De Grote Oorlog wordt de loopgravenstrijd van de Eerste Wereldoorlog verbeeld. Op het podium wordt een miniatuurfilmset geïnstalleerd; met potgrond, peterselie en roestige spijkers bouwen de spelers landschappen van het westelijk front. Met minicamera’s duiken ze de loopgraven in, en laten het publiek kijken door de ogen van de strijdende soldaten. De beelden worden voorzien van een live soundtrack en levensgroot geprojecteerd, het resultaat is verbluffend intens en realistisch. Kamp is een theatraal portret van Auschwitz, waarin een podiumvullende maquette van een vernietigingskamp tot leven wordt gewekt.

De groep maakt ook absurdistisch en licht werk. Hun stuk Garnalen Verhalen is een vrolijk portret van de mensheid waarbij 350 echte gedroogde garnalen de rol van mensen spelen. Vliegboot Moederschip verkent de kwetsbaarheid van kunst en in Rococo geven dansende beren antwoord op de vraag wat er gebeurt als lust en ongebreidelde nieuwsgierigheid de vrije teugel krijgen. Eind 2013 maakte de groep haar eerste voorstelling voor de grote zaal: De Ring, een bewerking van Wagners Der Ring des Nibelungen, in coproductie met het Nederlands Blazers Ensemble.

De leden van Hotel Modern zijn idealistisch in die zin dat ze denken dat het beleven van theater kan verbroederen. Ze hebben de intentie troost te bieden in een wereld waarin mensen soms bang voor elkaar lijken te zijn. Deze troostende werking zit hem bij hun werk niet in een zoete voorstelling van zaken, maar in het op een geraffineerde, confronterende en poëtische manier formuleren van de harde werkelijkheid.

Hotel Modern werd opgericht in 1997 in Rotterdam. De artistieke kernleden zijn actrices Arlène Hoornweg en Pauline Kalker en beeldend kunstenaar en performer Herman Helle. Zij werken regelmatig samen met de componisten Arthur Sauer en Ruud van der Pluijm.

Het gezelschap won vele prijzen, waaronder de Erik Vos Prijs, de Europese Prix de Coppet, en de VSCD Mimeprijs. Hotel Modern toert over de hele wereld; speelt haar voorstellingen van Parijs tot Milaan en van New York tot Tokyo.

Dit Seizoen

Hotel Modern in seizoen 2018-2019

We ontbranden met Vliegboot Moederschip, onze apocalyptische revue over de schoonheid van verwoesting, waarmee we de VSCD mimeprijs wonnen.
We denderen door: samen met het Nederlands Blazers Ensemble, Duda Paiva, ISH Dance Collective en Mor Shani maken we een nieuwe productie: Symmetries. Het wordt een spannende artistieke ontmoeting tussen dans, poppenspel, live animatiefilm en de opzwepende muziek van John Adams, weergaloos gespeeld door het NBE.
Omdat het in 2018 een eeuw geleden is dat de Eerste Wereld Oorlog eindigde, maken we met Arthur Sauer een grote tournee met De Grote Oorlog, waarin de strijd op de slagvelden intens wordt verbeeld.
De Kerstvakantie vieren we met het Hotel Modern Festival, een tiendaags festival in Theater Rotterdam/Schouwburg, geheel gewijd aan ons werk.
In de periode rond 4 mei spelen we Kamp, onze voorstelling over leven en sterven in een Nazi-kamp, voor het eerst ook een aantal keer speciaal voor jongeren.
We reizen ook naar het buitenland: naar de VS, Rusland, Frankrijk en Duitsland.
Na iedere voorstelling nodigen we het publiek uit het decor van dichtbij te bekijken en met ons na te praten. We hopen dat u komt kijken, en u wellicht te ontmoeten dan!

Pauline Kalker, Arlène Hoornweg, Herman Helle

Medewerkers

Hotel Modern werkte door de jaren heen samen met veel verschillende kunstenaars en andere medewerkers.

Artistieke kern
Herman Helle
Arlène Hoornweg
Pauline Kalker

Staf
Annie Boekestijn
Gerda Roest
Tineke Verheij

Bestuur
Maaike Bleeker
Justa de Hoop
Doke Romeijn
Neil Wallace

Musici/componisten
Ruud van der Pluijm
Arthur Sauer

Gastspelers
Maartje van den Brink
Anouk Driessen
Jorn Heijdenrijk
Anil Jagdewsing
Trudi Klever
Laura Mentink
Menno Vroon

Podiumassistenten
Kirsten Hutschemakers
Ineke Kruizinga
Mirijam Neve
Heleen Wiemer

Techniek
Erwin van den Broek
André Goos
Joost ten Hagen
Alfred van der Meulen
Joris van Oosterhout
Jorg Schellekens
Edwin van Steenbergen
Aram Visser
Youri Wezenaar

Productie-assistentie
Andrea van Bussel
Marijke de Ruyter
e.a.

Beeldend kunstenaars
Carolien Adriaansche
Marsha Agerbeek
Cathrin Boer
Geerten ten Bosch
Juliet Campfens
Florus Groenewegen
Stefan Gross
Mark Hosking
Kirsten Hutschemakers
Jeroen Kuster
Wilco Kwerreveld
Marleen van der Lecq
Mirijam Neve
Brigid Noone
Harriet van Reek
Jozef van Rossum
Annette Scheer
Charlotte Schleiffert
Simon Schrikker
Marlies Schroder
Henk Spronk
Dirk Vroemen
Heleen Wiemer
Marije de Wit
Barbara Witteveen

Fotografie
Joost van den Broek
Bas Czerwinski
Herman Helle
Arwen Linneman
Pauline Kalker
Ralph Prins
Leo van Velzen

Video
Jaco Kruidenier
Daniel Oliveira Prins

Grafisch ontwerp
Maarten Evenhuis
Sibe Kokke
Ralph Prins

Website
Tijs Bakker
Steve Green
Daniel Oliveira Prins

Coproducties en samenwerkingen
Bregenzer Festspiele
Nederlands Blazers Ensemble
Oper Köln

Oud-bestuursleden
Eliane Attinger
Noel Fischer
Erik Gelsema
Heleen Hameete
Nan van Houte
Sabine Mulder
Mark Oskam
Peter de Winter

Subsidie
Fonds Podiumkunsten
Gemeente Rotterdam

Artikelen

  • Onder ogen zien. Esthetiek en ethiek bij Hotel Modern

  • Overdonderende miniatuurwerelden

  • Hotel Modern speelt een ernstig poppenspel

  • Kamp
  • Theatre of the Real

  • De Grote Oorlog
  • Oorlog en eenzaamheid op Madurodam-formaat (artikel)

  • Une guerre qui n’en finit pas

  • Slakkesporen
  • Garnelen, die in der Rolle von Menschen auftreten

  • Banaan en Oestermes
  • De evocatieve kracht van objecten in het objecttheater

Recensies

  • Kamp
  • Stilstaan bij de Holocaust met 3.500 poppetjes (interview)

  • „Kamp“: NS-Horror aus der Vogelperspektive

  • Indrukwekkend en waarachtig spel met duizend onbeholpen poppetjes

  • Auschwitz met duizenden poppetjes

  • Ingenieus poppenspel heeft geen woord nodig

  • De gaskamers ontkennen is grof (interview)

  • ‘Kamp’ akelig en confronterend stuk

  • Een dappere en geslaagde poging om het onbegrijpelijke te verbeelden

  • Een mannetje met een bezem

  • De afgrond van de menselijke ziel (interview)

  • Het voorstelbaar maken van het onvoorstelbare

  • Poppetjes in een concentratiekamp laten de geschiedenis herleven

  • Symmetries
  • NBE voorziet Adams van grootsteedse hectiek

  • Garnalen Verhalen
  • Kleine dagelijkse bezigheden afgewisseld met grote maatschappelijke thema’s

  • Het leven op Aarde door honderden garnalen

  • Treuren bij de begrafenis van een onwillige zwerfgarnaal

  • Een garnaal heeft weinig woorden nodig op de verregende camping

  • Garnalen verbeelden op unieke wijze de mensheid

  • Theatergroep Hotel Modern bekijkt de mens via de garnaal (interview)

  • Ook garnalen dansen de tango

  • De mens als schaaldier

  • De Grote Oorlog
  • De verbeelding aan de macht bij Hotel Modern

  • Oorlog en eenzaamheid op Madurodam-formaat (artikel)

  • Bijna levensechte oorlog tussen bosjes peterselie

  • Rook en stank en de angst van speelgoedsoldaatjes

  • Een slagveld van potaarde, borstels en peterselie (reportage)

  • Slakkesporen
  • Het dagelijkse en magische verbonden in het thema sterfelijkheid

  • Aandoenlijk en pijnlijk portret van eenzaamheid

  • Zware thema’s worden oogstrelend aangepakt

  • Hotel Modern toont ontreddering van een demente dame

  • Een verhaal over een aandoenlijke oude vrouw (interview)

  • Een hoopvol einde

  • Heden Stad
  • Geestige moord op een kuierende fles ketchup

  • Theatergroep Hotel Modern brengt loflied op de stad (interview)

  • Poppenkast brengt de stad tot leven (interview)

  • Hoe een overmoedig sixpack bierblikjes al lallend het knipwit omver duwt

  • Rococo
  • Spelenderwijs

  • Boerenlol met poppetjes en poep bij Hotel Modern

  • De Ring in 90 minuten
  • Kriebelpootjes aan de haal met Wagner

  • Hotel Modern en het Nederlands Blazers Ensemble: een gedroomde combinatie

  • Een ‘Ring’ gevuld met insecten

  • Wagner in de rol van David Attenborough

  • Gesamtkunstwerk zoals Wagner voorstond

  • Stel je voor dat Wotan door een tor wordt gespeeld (interview)

  • Wagners Epos im Käferformat

  • Wagners Insekten-“Ring in 90 Minuten” in Bregenz umjubelt

  • Ring des Nibelungen spraakmakende productie

  • Rococo
  • Een wereld zonder sociale conventies

  • Ik zag twee beren……

  • De Baard van God
  • Animatietheater op de vierkante centimeter

  • Schattige poppetjes in een goddeloze wereld

  • Jammer dat God niet meedeed

  • Kleine wereld met grote verbeelding

  • Kleipoppetjes brengen absurde en droevige verhalen tot leven

  • De dubbele bodem van net-echt en illusie wordt zichtbaar

  • Vliegboot Moederschip
  • Theatrale en visuele uitspattingen leiden tot ongekend originele voorstelling

  • Verslag van een sadistische kabouter

  • Alles gaat onvermijdelijk naar de knoppen

  • Compleet nieuwe theatrale wereld

  • De Man met Vijf Vingers
  • Doodgewoon en bijzonder

  • Aangrijpend speelgoed

  • WTC-drama verbeeld in pak vruchtensap

  • Dood van de week

  • La condition humaine

  • Wijzermakende werking

  • Een achtbaan van extremen (interview)

  • Banaan en Oestermes
  • Geslaagde vormoefening van Hotel Modern

  • De evocatieve kracht van objecten in het objecttheater

  • Vrolijk beeldtheater voor vormgevers en andere kijkers

  • Beeldrijm op ’n fles wc-eend (interview)

  • Mosè in Egitto
  • Het laboratorium van God

  • Rossini’s ‘Mozes in Egypte’ geestdriftig ontvangen

  • ‘Mozes in Egypte’: muziek, massa en miniatuur

  • Umjubelte Premiere für „Mosè in Egitto“

  • Saisissant Mosè in Egitto à l’Opéra de Cologne

  • Poppetjes die de Rode Zee doorklieven (artikel)

  • Poppetjes die de Rode Zee doorklieven

Prijzenkast

  • Erik Vos Prijs 2002

  • De Grote Oorlog
  • Selectie Theaterfestival 2001

  • Prix de Coppet 2003

  • Slakkesporen
  • Nominatie VSCD Mimeprijs 2002

  • Heden Stad
  • Aanmoedigingsprijs Poppenspel 1999

  • Rococo
  • Selectie Theaterfestival 2008

  • Vliegboot Moederschip
  • Winnaar VSCD Mimeprijs 2011

Educatie

Hotel Modern verwelkomt met veel plezier jongeren bij de voorstellingen.

Voortgezet Onderwijs/MBO:
Wij hanteren over het algemeen ‘bovenbouw havo/vwo’, maar goed geïnformeerde iets jongere scholieren of mbo-ers is ook goed mogelijk. We kunnen het theaterbezoek ondersteunen met:
– een voorbereidende les of actieve workshop in de klas
– een inleiding voorafgaand aan het voorstellingsbezoek in het theater
– een map met artikelen en recensies over de verschillende producties

HBO en WO:
Hotel Modern heeft ruime ervaring met studenten, die vaak erg enthousiast zijn over de manier van werken. De medewerkers van het gezelschap geven graag gastcolleges op universiteiten en hogescholen.

Het is gebruikelijk dat de jongeren samen met de andere toeschouwers na afloop van de voorstelling alles van dichtbij bekijken en vragen kunnen stellen aan de spelers. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt (want foto’s maken mag ook).

Heeft u een idee, een specifieke educatiewens? We denken erg graag met u mee.

Gerda Roest
Publiciteit, boekingen en educatie
Voorhaven 21
3025 HC Rotterdam
tel 010 425 95 88
mob 06 100 96 131
gerda@hotelmodern.nl

Reacties van bezoekers

Kamp, Los Angeles 24-9-2018
The performance was powerful. How does one find a new language to speak about the Holocaust? This is what, it seems to me, that the creators of this piece were looking for, and found. We, the audience, were totally absorbed through the hour-long production. Afterwards, we could go up on stage to view the set and talk with the creators, but many of us, myself included, first remained in our seats for several minutes. One of the creators spoke about her grandfather, who died at Auschwitz. A young woman from the audience spoke about the frightening parallels to the dehumanization of other human beings that happens today. Later, getting back in my car and driving out into the city night: I still felt as if I were a bit in some alternate space — how could the two realities be true, what we had just witnessed, and this “normal” city night? I was glad to be with a friend, and we came back to my apartment and talked for a long while about it all. Many many thanks again.

Kamp, Toronto 16-4-2017
I attended Kamp on Friday night. I was the one sitting in the front who asked Pauline the question about how her personal emotional relationship to the material evolved over years of performances. […] As you can imagine, the performance was exceptional moving and affective. Thank you so much for the creation and endurance to continue to perform something so physically and mentally demanding that is also extremely intelligent, poetic and sensitive. From sound design to the scope and choices of construction material, the piece is a marvel of design, cinematography and theatre. From the bottom of my heart, as a grandchild of survivors, I can’t thank you enough.